Od 15 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził nowe zasady doręczania pism klientom korzystającym z PUE/eZUS. Zmiany wynikają z przepisów o e-Doręczeniach, które mają na celu usprawnienie komunikacji między urzędami a przedsiębiorcami.

Jeśli posiadasz profil na PUE/eZUS i jednocześnie masz adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, pisma wymagające potwierdzenia odbioru będą dostarczane właśnie tam. Dodatkowo znajdziesz je także w swojej skrzynce odbiorczej na PUE/eZUS, oznaczone jako „pismo z ZUS na e-Doręczeniach”.

Nowe zasady doręczeń dla klientów korzystających z pełnomocników
Jeżeli przedsiębiorca ma pełnomocnika zgłoszonego w PUE/eZUS, to:

  • pisma wymagające podpisania Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO) trafiają najpierw do pełnomocnika. Dopiero po ich odbiorze przez pełnomocnika, będą widoczne na profilu przedsiębiorcy.
  • pisma niewymagające potwierdzenia odbioru są dostępne zarówno u pełnomocnika, jak i u przedsiębiorcy, tak jak do tej pory.

Nowe przepisy mają na celu usprawnienie doręczeń, ale jednocześnie nakładają dodatkową odpowiedzialność na firmy, szczególnie jeśli działają przez pełnomocników. Regularne sprawdzanie skrzynki odbiorczej na PUE/eZUS i świadomość nowych zasad to klucz do uniknięcia problemów administracyjnych.

Źródło: ZUS