Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) wydał na początku ważny wyrok dotyczący odpowiedzialności pracodawcy za wystawianie pustych faktur przez pracowników. Wcześniej TSUE w swoim orzeczeniu stwierdził, że to pracownik, który wystawił fałszywe faktury, ponosi odpowiedzialność za VAT, chyba że pracodawca nie wykazał należytej staranności w nadzorze nad tym pracownikiem.

NSA w swoim wyroku uznał, że odpowiedzialność za wystawienie pustych faktur spada na pracownika, o ile pracodawca działał w dobrej wierze i dochował należytego nadzoru. W przeciwnym wypadku to pracodawca będzie zobowiązany do zapłaty VAT.

Co może zrobić pracodawca? W świetle wyroku NSA pracodawca powinien stworzyć i wdrożyć system kontroli i procedur, które pomogłyby zapobiegać działaniom nieuczciwych pracowników. W razie naruszenia prawa uniemożliwi to jednocześnie postawienie pracodawcy zarzutu niedochowania należytej staranności. W przypadku, gdyby w spółce istniał odpowiedni system kontroli komputerów, to niewątpliwie zapobiegłoby to wykorzystaniu ich do nielegalnej działalności i świadczyłoby o należytej staranności pracodawcy. Takie podejście uchroni firmę przed konsekwencjami związanymi z oszustwami podatkowymi pracowników.