To już finał konsultacji dotyczących obowiązkowego wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Ich celem jest dopracowanie przepisów, by system KSeF odpowiadał realnym potrzebom użytkowników. Przedstawiamy najważniejsze propozycje Ministerstwa Finansów.
Etapowe wdrożenie KSeF
System stanie się obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla firm, które w 2025 r. osiągną sprzedaż powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym tych zwolnionych z VAT.
Odroczenia i okresy przejściowe:
- Odroczenie do 31 lipca 2026 r. niektórych obowiązków, takich jak podawanie numeru KSeF przy płatnościach e-faktur i fakturach opłacanych mechanizmem podzielonej płatności.
- Dodatkowy okres odroczenia dla faktur wystawianych z kas rejestrujących.
- Odroczenie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
Tryb offline
Do końca 2026 r. podatnicy będą mogli wystawiać faktury w trybie offline, co jest szczególnie istotne dla firm z ograniczonym dostępem do internetu lub narażonych na awarie systemowe.
E-faktury konsumenckie
Nowe przepisy dopuszczają możliwość wystawiania faktur konsumenckich w systemie KSeF, co odpowiada na potrzeby zgłaszane przez firmy obsługujące klientów indywidualnych.
Wsparcie dla przedsiębiorców wykluczonych cyfrowo
Firmy o niewielkiej skali działalności, które mają ograniczony dostęp do technologii, będą mogły korzystać z dotychczasowych form fakturowania do końca września 2026 r.